Nabór wniosków 2019 dla części 1
OGŁOSZENIE O NABORZE
Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Racjonalna gospodarka odpadami”.
Część 1) Selektywne zbieranie i zapobieganie powstawaniu odpadów
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Racjonalna gospodarka odpadami" .
- Cel programu
Realizacja zasad gospodarki odpadami, a w szczególności hierarchii sposobów postępowania z odpadami, poprzez:
- zapobieganie powstawaniu odpadów;
- ustanowienie i utrzymanie powszechnych systemów selektywnego zbierania odpadów;
- utworzenie i utrzymanie w kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji gospodarowania odpadami;
- zmniejszenie ilości odpadów poddawanych nielegalnemu międzynarodowemu przemieszczaniu;
- budowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa zgodnie z celem programu;
- wsparcie tworzenia bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
- Terminy i sposób składania wniosków
Wnioski należy składać w terminie od 20.05.2019 r. do 20.12.2019 r., do godz. 15.30 lub do wyczerpania alokacji środków.
Przygotowane wnioski należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”), a w przypadku braku podpisu elektronicznego, oprócz przesłania wersji elektronicznej należy złożyć wygenerowany przy użyciu GWD:
- wydruk wniosku, zawierający na pierwszej stronie kod kreskowy,
- oświadczenia podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji wnioskującego,
bezpośrednio w kancelarii NFOŚiGW od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30 albo przesłać drogą pocztową lub kurierem na adres:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ul. Konstruktorska 3A
02-673 Warszawa
z dopiskiem „ Racjonalna gospodarka odpadami” Część 1) Selektywne zbieranie i zapobieganie powstawaniu odpadów
Dla wniosków składanych w formie wydruku przesłanych pocztą lub kurierem za dzień wpływu uważa się dzień rejestracji (wpływu) ww. dokumentacji w kancelarii NFOŚiGW.
Wnioski, które wpłyną po terminie zostaną odrzucone. Wnioski poddawane będą ocenie na bieżąco.
Wnioskodawcy będą informowani odrębnym pismem o wyniku oceny.
- Informacje szczegółowe:
Formy dofinansowania
- pożyczka
- dotacja
Intensywność dofinansowania:
Dofinansowanie w formie dotacji:
- do 100% kosztów kwalifikowanych dla przedsięwzięć wskazanych w ust. 7.5. pkt 3 i 4. programu
- do 30% kosztów kwalifikowanych, uwarunkowana zaciągnięciem pożyczki z NFOŚIGW, dla pozostałych przedsięwzięć. Kwota dotacji nie może przekroczyć 50% kwoty pożyczki z NFOŚiGW, udzielonej na to samo przedsięwzięcie.
Dofinansowanie w formie pożyczki do 100% kosztów kwalifikowanych.
Warunki dofinansowania
dofinansowanie w formie dotacji:
- wypłata transz dotacji może nastąpić wyłącznie w formie refundacji,
- w przypadku gdy jedno przedsięwzięcie jest realizowane zarówno w ramach umowy pożyczki jak i dotacji - dotacja może zostać wypłacona po wypłacie wszystkich transz pożyczki. Płatność końcowa stanowiąca 5% kwoty udzielonego dofinansowania (w formie dotacji i pożyczki) jest dokonywana wyłącznie z dotacji.
- okres trwałości przedsięwzięcia: 5 lat liczonych od roku zaakceptowania przez NFOŚiGW dokumentów potwierdzających osiągnięcie efektu ekologicznego przedsięwzięcia;
- dla zadań wymienionych w ust. 7.5 punkt 1), 2) i 5) warunkiem udzielenia dotacji jest zaciągnięcie pożyczki z NFOŚiGW, w części stanowiącej uzupełnienie w montażu finansowym brakujących środków własnych lub innych bezzwrotnych form finansowania przedsięwzięcia (dotyczy kosztów całkowitych inwestycji netto lub odpowiednio brutto).
- pierwsza wypłata może nastąpić nie wcześniej niż po uzyskaniu przez Beneficjenta ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę o ile jest wymagane.
dofinansowanie w formie pożyczki:
- oprocentowanie:
- w przypadku pożyczek udzielanych jst lub ich związkom - WIBOR 3M nie mniej niż 1 % w skali roku,
- w pozostałych przypadkach – WIBOR 3M + 50 p.b nie mniej niż 2% w skali roku,
- na warunkach rynkowych (pożyczka nie stanowi pomocy publicznej): oprocentowanie na poziomie stopy referencyjnej ustalanej zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych dz. Urz. UE C 14, 19.01.2008, str. 6), z zastrzeżeniem ust. 4a-4c paragrafu 6 „Zasad udzielania dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” ;
- odsetki z tytułu oprocentowania spłacane są na bieżąco w okresach kwartalnych. Pierwsza spłata na koniec kwartału kalendarzowego, następującego po kwartale, w którym wypłacono pierwszą transzę środków;
- okres finansowania: pożyczka może być udzielona na okres nie dłuższy niż 15 lat. Okres finansowania jest liczony od daty planowanej wypłaty pierwszej transzy pożyczki do daty planowanej spłaty ostatniej raty kapitałowej;
- okres karencji: przy udzielaniu pożyczki może być stosowana karencja w spłacie rat kapitałowych liczona od daty wypłaty ostatniej transzy pożyczki do daty spłaty pierwszej raty kapitałowej, lecz nie dłuższa niż 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia;
- wypłata transz pożyczki może nastąpić wyłącznie w formie refundacji;
- pierwsza wypłata może nastąpić nie wcześniej niż po uzyskaniu przez Beneficjenta ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę o ile jest wymagana;
- pożyczka może być częściowo umorzona na warunkach określonych w „Zasadach udzielania dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”;
- nie podlega umorzeniu pożyczka udzielona na warunkach rynkowych, oraz pożyczka na przedsięwzięcie, na które udzielono również dotacji ze środków NFOŚiGW.
- okres trwałości przedsięwzięcia: 5 lat liczonych od roku zaakceptowania przez NFOŚiGW dokumentów potwierdzających osiągnięcie efektu ekologicznego przedsięwzięcia;
- w przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, musi być ono udzielane zgodnie z regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej.
- Rodzaje przedsięwzięć:
Budowa lub modernizacja stacjonarnych punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Jako stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych rozumie się miejsce zbierania odpadów spełniające funkcje punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o którym mowa w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach spełniające następujące wymagania:
- o powierzchni utwardzonej zapewniającej wjazd samochodów, odbiór kontenerów, magazyn, itd. W przypadku realizacji w ramach przedsięwzięcia rampy dwupoziomowej powierzchnia dolnego poziomu wykorzystana na cele działalności PSZOK może być uwzględniona w ramach minimalnej wymaganej powierzchni utwardzonej,
- wyposażone w pojemniki lub kontenery dostosowane do gromadzenia wymaganych frakcji odpadów wraz z budynkami gospodarczymi lub co najmniej wiatami lub miejscami zadaszonymi przystosowanymi do gromadzenia zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i akumulatorów, przeterminowanych leków, chemikaliów (farb, lakierów, olejów odpadowych, itd.),
- ogrodzone i zabezpieczone przed dostępem osób niepowołanych,
- dysponujące zapleczem technicznym umożliwiającym prowadzenie działalności w zakresie przygotowania wybranych frakcji odpadów do ponownego użycia,
- wyposażone w odpowiednie zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego w miejscach, gdzie może nastąpić wyciek substancji niebezpiecznych,
- wyposażone w infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie popularyzowania właściwego postępowania z odpadami m.in. technologii odbioru odpadów, sortowania i dalszego ich przygotowania do transportu, recyklingu,
- wyposażone w zaplecze umożliwiające obsługę punktu przez stały personel w godzinach otwarcia;
Budowa, rozbudowa lub doposażenie systemów selektywnego zbierania odpadów.
Jako system selektywnego zbierania odpadów rozumie się zintegrowany zestaw rozwiązań technicznych, technologicznych, organizacyjnych i prawnych, w oparciu o który w sposób zaplanowany realizowane są wymagane cele w zakresie selektywnego zbierania odpadów na terenie przynajmniej jednej gminy. Wymaganym elementem systemu jest przynajmniej jeden stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych o którym mowa w pkt 1). W ramach przedsięwzięcia realizowany może być:
- zakup pojemników do selektywnego zbierania odpadów w miejscu powstawania,
- tworzenie lokalnych punktów selektywnego zbierania – gniazda pojemników,
- zakup kompostowników przydomowych,
- zakup automatów do selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych oraz opakowań wielokrotnego użytku,
- zakup specjalistycznych maszyn i urządzeń do gromadzenia odpadów selektywnie zebranych,
- zakup specjalistycznych środków transportu odpadów selektywnie zebranych,
- zakup oprogramowania i sprzętu komputerowego do obsługi systemu selektywnego zbierania.
Rozwój infrastruktury technicznej procesów logistycznych związanych z pozyskaniem, magazynowaniem i dystrybucją niesprzedanych lub niespożytych artykułów żywnościowych;
Rozwoju infrastruktury technicznej procesów logistycznych związanych z magazynowaniem, oraz późniejszym unieszkodliwieniem tusz dzików w obszarze objętym restrykcjami ASF;
Rozwój cyfryzacji procesów zarządzania odpadami poprzez zakup oprogramowania i sprzętu komputerowego do obsługi systemu selektywnego zbierania oraz przeprowadzanie dedykowanych kadrze szkoleń informatycznych.
Beneficjenci:
- jednostki samorządu terytorialnego (jst) i ich związki;
- przedsiębiorcy – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, przedsiębiorstwa państwowe, spółki prawa handlowego;
- posiadające osobowość prawną organizacje non profit posiadające status organizacji pożytku publicznego pełniące funkcje „banków żywności”;
- Polski Związek Łowiecki, koła łowieckie zrzeszone w Polskim Związku Łowieckim .
Koordynator części 1) programu i kontakt:
Joanna Kozłowska-Mikołajczyk; 22 45 90 530;
e-mail: Joanna.Kozlowska@nfosigw.gov.pl
Dokumenty
.
Na skróty
Środki
krajowe
Środki
unijne
Środki
norweskie
i EOG
Państwowe
Jednostki
Budżetowe
Pomoc
publiczna