Pytania i odpowiedzi
-
Program SOWA zakłada dofinansowanie tylko przedsięwzięć polegających na modernizacji obecnego oświetlenia ulicznego.
-
Zapewnienie prawidłowego oświetlenia dróg i ulic to stworzenie najlepszych warunków obserwacji, przy zapewnieniu maksymalnej rozpoznawalności przeszkód na drodze jak i komfortu podróży. Mówiąc o komforcie podróży należy zaznaczyć, że nie chodzi tylko o osoby poruszające się pojazdami mechanicznymi, ale również o pieszych, rowerzystów i wolno poruszające się pojazdy.
Wraz z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej zobowiązaliśmy się do wprowadzenia przepisów prawnych, w tym norm. Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) opracował projekt normy EN13201, która stała się obowiązującą normą „Oświetlenia dróg”. Z dniem 15.03.2005 roku stara Polska Norma PN-76/E-02032 Oświetlenie dróg publicznych została przez Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) zastąpiona nową europejską normą (PN-EN 13201).
-
Zgodnie z § 3 regulaminu konkursu „koszty poniesione na przedsięwzięcie przed datą złożenia wniosku będą uznane, jako wkład własny wnioskodawcy i zaliczone do kosztów całkowitych nie podlegających refundacji”.
-
Nie, ponieważ w ramach programu dofinansowywane są przedsięwzięcia z zakresu modernizacji oświetlenia ulicznego. Jednak koszty audytu wchodzą w koszty kwalifikowane całego przedsięwzięcia (pod warunkiem, że są poniesione po 01.01.2012 r.), od których liczony jest procent dofinansowania.
Jednak nawet w przypadku gdy Wnioskodawca zrobi audyt oświetlenia i nie dostanie dofinansowania z NF, będzie mógł zobaczyć jak dużo może zaoszczędzić co roku na utrzymaniu infrastruktury oświetlania, jeżeli ją zmodernizuje. Dzięki danym z audytu będzie mógł łatwo oszacować czas zwrotu takiej inwestycji.
Dzięki analizie wyników z audytu, liczymy, iż wiele wnioskodawców postanowi zrealizować taką inwestycję nawet bez udziału środków NF. -
To rozwiązanie umożliwia dostosowanie oświetlenia do obserwowanych warunków pogodowych i drogowych. Oznacza to między innymi zmniejszenie zużycia energii w sytuacji, gdy ilość światła dziennego jest zauważalnie (przez czujniki oświetlenia) większa lub gdy obserwowany (przez czujniki ruchu) ruch drogowy jest zauważalnie mniejszy. Ocenia się, że w ten sposób zaoszczędzić można dodatkowe 15-20% energii.
Należy podkreślić, że powyższe rozwiązania nie obniżają bezpieczeństwa ruchu drogowego a wręcz przeciwnie – informując o niewystarczającym oświetleniu podnoszą je.
-
W pierwszej kolejności będziemy prosić o przedstawienie, istotnych zdaniem Beneficjenta, wyjaśnień dotyczących powodów nie osiągnięcia zadeklarowanego efektu. W ostateczności może to skutkować zwrotem dofinansowania wraz z odsetkami.
-
Koszty ubezpieczenia nie są kosztami kwalifikowanymi w ramach programu SOWA.
.
Na skróty
Środki
krajowe
Środki
unijne
Środki
norweskie
i EOG
Państwowe
Jednostki
Budżetowe
Pomoc
publiczna